zondag 15 januari 2017

No sugar please..

Surfen op internet levert mijn vaak leuke dingen, kennis en informatie op. Of je bent ineens even afgeleid..zoals vandaag dus.
Ik kom ineens de Brinta versie met oer granen tegen? ;-) Toch eens proberen voor de broodnodige variatie. Waarom?
Na ruim 3 maanden geleden, op 8 oktober 2016, te zijn begonnen met een suiker chalenge enkel en alleen omdat ik nieuwsgierig was naar de "chalenge van suiker"???
Bij toeval ontdekt dat mijn bloeddruk sky high bleek en mijn suiker en cholesterol ook niet meer keurig op waarde...motivatie genoeg, en momenteel 6 kg minder bagage aan de heupen etc.. en 4% minder vetopslag..sta ik momenteel compleet stil. En daar hoef ik mij niet eens voor te wegen..ik voel het gewoon.
Niet erg, ik voel me verder prima. De dadels, vijgen, crackers, volkoren bammetjes, kiwi's frambozen, bramen en alles wat ik verder mag, en dat is best veel, smaken nog steeds heerlijk en ik ontdek nog regelmatig producten die ik beter niet (meer) of juist weer wel mag gebruiken in mijn dagelijkse voedingspatroon.
Ik vertik het dus om te "Lijnen"....of een dieet te volgen.
Ik wordt *PIEP** sacherijnig van meten en wegen...Zelf ontdekken, weglaten of toevoegen, uitvogelen hoeveel meer of juist minder past bij mij. En dat is precies wat ik nu doe.
En niet alleen suiker in alle variatie en vele vormen moet het ontgelden. Ook het zout gehalte is danig omlaag geschroefd.
Het kan zijn dat mijn hoge bloeddruk ook een symptoom is wat past bij mijn onlangs ontdekte probleempjes met de ruggengraat maar dat is weer een ander onderwerp voor een blog ;-)
Alle beetjes helpen dus ook een flink beetje minderen met zout kan geen kwaad.
Terug naar de suikers...boy oh boy wat zijn er veel vormen, variaties, bewerkingen en mogelijkheden om aan die verslaving toe te geven of juist te weerstaan.
Ik ben bv. vanaf dag 1 gestopt met het snoepen van koekjes en kaakjes, geen taart of gebak meer..oké, met oud en nieuw 4 krentenbollen gesnoept. Het grappige is dat ik het gen seconde heb gemist. Ik deed altijd gezellig mee met Rob. Een gevulde koek of speculaas ding, een hazelnootrondje of een bokkenpoot. Het smaakte en het ging er in als..ja koek dus. Chocolade was voor mij ook geen probleem. Ik at elke ochtend een boterham of cracker met een flinke dosis hagelslag (99 % suiker) en AT is het juiste woord. Geen hapje meer van genomen. Geleerd hoe een suikervrije snack van cacao te maken ..best lekker hoor maar eigenlijk geef ik niet zo heel veel om chocola, dus waarom moeilijk doen. In het kader van gezond en verantwoord ben ik ook gestart met het happen van diverse supplementen/pillen. Magnesium en selenium, lijnzaad gebroken en olie. Cacao nips, vitamine D (schijnt vooral voor ons 60+ generatie erg goed te zijn) en zo nog wat zaden en pitten. Ongebrande en ongezouten noten ..oké het is even wennen maar prima te doen! Geen chips..at ik toch al niet grinnik. O ja, in het weekend mag ik van mezelf een verwen momentje inlassen en bv kaas snacks snoepen. Ik maak er lang niet altijd gebruik van. een Cracker met pindakaas of een plakje kipfilet smaakt net zo goed.
Het is een andere manier van omgaan met voeding. Ik MAG van mezelf veel wel (suikervrij of arm) en ik vind dat ik een aantal producten (met suiker) gewoon beter NIET meer moet gebruiken. Voldoende variëren vind ik best wel eens lastig, ik ben een gewoontedier...
IK doe elke dag mijn best om groente, fruit, vlees of vis en gevarieerd toe te passen. Rauwkost met tonijn is een traktatie, fruit in yoghurt met lijnzaad, chiazaad havervlokken en soms een beetje honing is snoepen voor mij. Mijn avondeten is niet echt veranderd. van kruimige aardappelen ben ik geschakeld naar vastkokende rode aardappelen. de witte rijst en pasta producten zijn allemaal bruin geworden en i.p.v.. 4 lepels door de saus nu de helft. Veel kant en klare producten/potten.zakjes/doosjes hebben het veld geruimd voor vers.
Drinken..ook zoiets. Een mens moet voldoende vocht tot zich nemen per dag. Nou...daar haperde bij mij best nog wel iets aan. Vooral overdag "vergat" ik vaak te drinken en tja..koffie en andere cafeïne houdende producten tellen niet mee. Water dus...water met een schijfje lemon of citroen, smaakt beter dan ik dacht. Tijdens mijn dans/sport uurtjes slobber ik al gauw 3/4 liter weg.
Afijn..als ik dit blog even snel teruglees is er veel veranderd en kan ik er veel van kwijt in een stukje schrijfwerk.
Waarom zet ik dit door?
1 antwoord. Omdat ik kies voor mezelf, mijn gezondheid en mijn welzijn. En deze manier van omgaan met voeding is voor mij de oplossing. Ik beweeg makkelijker en voel me prima. 1 nadeeltje voor TT...ik heb NOG meer (positieve) energie...grijnsss, of eigenlijk meer een nadeel voor mijn omgeving.......?
Als ik in 2017 nog 6 kg. mag verliezen ben ik supertrots. Elke kilo minder staat voor mij voor een betere gezondheid en hopelijk een cholesterol en suiker waarde die zich weer braaf gedraagt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten