zaterdag 1 april 2017

To be of not...

Een 'echte' instructeur,
Ook hier kun je veel en inhoudelijk serieuze gesprekken of discussies over hebben met positief of ander gevolg.

Ik ben dus een typische "niet bevoegde instructeur" ;-)
Niet dat ik niet wilde, integendeel. Ik heb zelfs enkele jaren serieus gedacht om een Zumba licentie te behalen en toch telkens weer tot de conclusie gekomen dat ik het beter niet kan doen.
Het is mij door meer mensen gevraagd of gezegd...Joh gewoon doen!. Je kan het.
Natuurlijk heb je voldoende in huis/in de benen!
Waarom dan toch telkens afhaken, terwijl dansen echt mijn eerste hobby is geworden.
Mijn passie en mijn voornaamste vrije tijd besteding.

En voor een bak geld waar ik wit van wordt, nl.. € 410,02 voor de snelle beslisser en 448,61 op de dag zelf.....slikkkk....dat is een klein vermogen!
Dus nee dank...dat vind ik echt te gek. Dan maar op eigen wijze aanleren en ontwikkelen.
"Autodidact"..klinkt ook best wel interessant?  grinnik.
Niet vanwege de leerstof op zich:
Basic steps van merengue Salsa Cumbia and Reggaeton.
Muziek en Choreo om een goede les te geven
incl.. bijbehorende cd/dvd om alles wat je hebt geleerd terug te kijken en te trainen!
Leren hoe de opbouw van een lesuur volgens het Zumba concept werkt en een effectieve dance/fitness work out te verzorgen. (oké fitness hoeft van mij niet echt)
Vervolgens ontvang je de licentie en kun je les gaan geven.
(te snel in mijn ogen, draai eerst maar eens een poos mee met een ervaren en goede instructeur om ervaring op te doen.)

En als je bedenkt dat ik 32 jaar geleden plotseling naast het arbeidsproces kwam te staan.
(100 % afgekeurd en dat is een ander en heel lang verhaal)
Tja...waarom dan zoveel moeite doen en geld uitgeven om mezelf te bewijzen dat ik ondanks mijn bouwjaar over de benodigde passie, motivatie techniek kunde beschik om voor een groep te staan.
Lesgeven vind ik sowieso enig om te doen.
Jaren geleden heb ik daarvoor een opleiding gevolgd bij de Dierenbescherming en op vrijwillige basis een aantal jaren  veel baasjes geleerd hoe te communiceren met hun geliefde kameraadjes op maar liefst 4 pootjes.
Dat beviel zo goed dat ik er nog een opleiding aan vast heb geknoopt, het dames en heren aanleren hoe een goed instructeur te worden. Ook dat beviel erg goed. Delen en overbrengen van informatie, waarom dat toch zo verrekte leuk is om te doen? Ik vind communiceren (continue kletsen hahahaha) gewoon heerlijk!
Boekenwijsheid is niet meer aan mij besteed. Ik kan de informatie niet meer opnemen en verwerken (gevolg van toen)
Dus heb ik geleerd via andere bronnen o.a. internet/ You Tube en de praktijk de
benodigde informatie tot mij te nemen en daar iets mee te doen.
Ik dans nu 8 jaar mee in meerdere Zumba lesuren per week en vooral de laatste jaren bij diverse instructeurs.
Mijn eerste instructeur leerde mij het verschil tussen de technieken die je nodig hebt als honden instructeur en die van de dans instructeur en geloof mij maar,  daar zit echt verschil in.
Vervolgens heb ik uren en dagen doorgebracht achter de laptop om mezelf van alles aan te leren van wat ik dacht en vond nodig te hebben om over te brengen wat ik wilde delen.
Vervolgens had ik het geluk bij een aantal zeer deskundig en getalenteerde
dans instructeurs terecht te komen waar ik mij verder kon bekwamen, door kon groeien en ontwikkelen.
Ik werd weer blij, kreeg telkens een enorme energie boost en werd weer een echte blije Zumba aardbei.
Helaas kreeg ik tegen wil en dank te maken met een andere en negatieve kant van de Zumba vibe.
Dus ik sloot bewust weer een deur achter mij en opende een nieuwe deur waardoor ik verder kon op mijn zelfverkozen weg. That's life! :-)
En weer leerde ik nieuwe en waanzinnig sympathieke instructeurs kennen, vaak een heel stuk jonger dan ik zelf ben en toch voel ik mij niet oud of belegen bij hen. Waarom niet? Zeg het maar.
Het zijn stuk voor stuk mensen met een passie, talent en een enorme motivatie. En ik kan mezelf zijn en blijven.
Toeval bestaat niet, ik zeg het nog maar weer eens. Al deze vaak jonge mensen komen met een reden op mijn pad en in mijn leven.
Bij de 1 kan en mag ik als vrijwilliger doen wat ik goed kan (schrijven en helpen organiseren) weer en in de nabije toekomst weer een uurtje les geven (als dansjuf)
Bij de ander mag ik invallen en zo nu en dan een uur lang de passie van het Zumba/Latin dansen met de groep delen.
Ik vind het een eer!
En dan kom ik een aantal maanden geleden serieus in aanraking met de Salsation "beweging.
Salsation = Zeer smakelijke, gevarieerde en intensieve dansvorm. Ik ben hooked!
Dansen is ook zeker niet vrijblijvend in deze discipline. Nee, begrijpen wat je doet en wilt vertellen/delen, vertalen, communiceren en uitvoeren.
Inzicht verkrijgen in techniek en de motivatie om het op DIE manier te doen en niet anders.
Er worden eisen gesteld. Nou, en dat wil ik dus ook leren.
Mijn doel is dit jaar proberen een Salsation licentie te behalen. Nee niet om zelf lesuren te gaan sprokkelen, ik zie het als een examen gevolgd door het behalen van een diploma.
Krijg ik dit voor elkaar dan vind ik het helemaal super en kan ik in elk geval een bewijs van bekwaamheid tonen indien gevraagd en gewenst.
Red ik het niet dan weet ik waar mijn grens ligt. Hoe dan ook een bevestiging.
Wat gaat het worden.....to be or not ;-)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten